Blog
Świątynia słowa
Blog
Świątynia słowa
Rok 2014 przyniósł kilka znaczących zmian algorytmu wyszukiwarki Google. Cześć z nich dotknęła tylko niewielkiego procenta stron internetowych, ale były tez takie które spowodowały spore zamieszanie w SERPach. Jeżeli pozycje Twojej strony „oberwały” w 2014 roku, to w tym artykule dowiesz się jak zdiagnozować rodzaj aktualizacji algorytmu która spowodowała spadki oraz jakie czynniki miały na to wpływ.
Wprowadzenie aktualizacji zazwyczaj jest potwierdzane przez pracowników Google odpowiedzialnych za jakość wyszukań. Znając ich dokładną lub choćby przybliżoną datę i dysponując danymi analitycznymi naszej strony, możemy określić jaka aktualizacja przyczyniała się do niższej pozycji naszej strony i co powinniśmy poprawić.
Pierwszym krokiem do zidentyfikowania przyczyny spadków jest poznanie daty w której to nastąpiło – dane najlepiej przeanalizować z kilku źródeł: Narzędzi dla webmasterów, Google Analytics, czy narzędzia do monitoringu pozycji. Dzień w którym zanotowany został pik w dól będzie stanowił punkt wyjścia do określenia przyczyny.
Znając datę spadków naszej witryny, możemy powiązać ją z datą wprowadzenia aktualizacji:
Grafika do pobrania: Google_algorithm_change_timeline_2014
Co oznaczają poszczególne nazwy aktualizacji i jakie zmiany należy wdrożyć, żeby poprawić sytuacje strony w wynikach wyszukania?
Aktualizacja dotycząca stron przeładowanych reklamami oraz stron w których reklamy zasłaniają treść strony www. Jeżeli pozycje Twojej strony zanotowały spadki to powinieneś:
Aktualizacja która nie doczekała się nazwy i również nie została potwierdzony przez pracowników Google, jednak większość narzędzi śledzących zmiany w SERPach takie jak MozCast, zanotowały znaczące ruchy. Aktualizacja była prawdopodobnie wstępem lub testem przed wprowadzeniem aktualizacji Panda – przyczyny spadków szerzej opisane poniżej.
Aktualizacja dotycząca stron z wysoką konkurencja, do których pozycjonowania bardzo często używano metod spamerskich i black hatowych tj. branża finansowa, branża medyczna, pornograficzna czy hazard. W wielu przypadkach wyniki wyszukania związane z bardzo zaspamowanymi frazami były ustalane ręcznie, przez pracowników Google, a nie na podstawie algorytmu. Jeżeli Twoja strona ucierpiała w wyniku tej aktualizacji to powinieneś:
To aktualizacja mająca na celu obniżenie rankingu stron niskiej jakości. Algorytm weryfikował strony pod katem zawartości unikalnej treści, duplikacji contentu i wiarygodności. Również poprawna optymalizacja struktury serwisu i użyteczność strony odgrywały role w przypadku tej aktualizacji. Jeśli Twoja strona ucierpiała w okolicach polowy maja, to powinieneś:
Miesiąc po wdrożeniu aktualizacji Pay Day 2.0, Google zrobiło kolejny krok przeciwko mocno zaspamowanym wyrażeniom kluczowym w postaci Pay Day Loan 3.0. Przyczyny spadków byly identyczne jak w poprzedniej odsłonie aktualizacji.
Aktualizacja polegała na usunięciu z wyników wyszukania Google zdjęć autorza strony. Tłumacząc to nikłym wpływem na CTR, pomimo tego iż wielu posiadaczy autorship`a uważało inaczej. Niestety na tą aktualizacje nie ma skutecznej metody, pozostały natomiast inne rich snipety, które można stosować, w celu zwiększenia CTR w wyszukiwarce.
Gołąb to aktualizacja która praktycznie nie dotyczyła polskich wyników wyszukania. Miała ona na celu lepsze sprecyzowanie wyników lokalnych dla firm i przedsiębiorstw świadczących usługi na lokalnym rynku. W ramach aktualizacji zmniejszył się wpływ wyników z map Google, zwiększona została rola lokalnych czynników optymalizacyjnych jak np. geo meta Tagi, linki lokalne czy weryfikacja Google My Business.
Aktualizacja dotycząca bezpieczeństwa stron internetowych. W sierpniu Google ogłosiło, ze algorytm będzie faworyzował strony wiarygodne, posiadające certyfikat bezpieczeństwa SSL. Jak dotąd jednak czynnik ten nie wykazuje większego wpływu na pozycjonowanie strony.
Po usunięciu z wyników wyszukania zdjęcia autora, Google zdecydowało się również na usuniecie informacji tekstowej o autorze. Tym samym atrybut rel=authot przestał funkcjonować.
Kolejna odsłona aktualizacji Panda – przyczyny i skutki jak w przypadku wcześniejszej aktualizacji o tej samej nazwie. Co istotne aktualizacja „rolowala” się przez jakiś czas, a zatem konkretna data wprowadzenia nie może być jasno określona.
Aktualizacja dotyczyła wyświetlania newsów w wynikach wyszukania. W wynikach pojawiają się najnowsze informacje odpowiadające konkretnym wyrażeniom z serwisów informacyjnych.
Aktualizacja której wydanie 2.1 rok temu wielu SEOwcow używających metod mających wiele wspólnego ze spamem przyprawiła o siwe włosy. W 2014 roku Google wprowadziło kolejna modyfikacje algorytmu odpowiedzialnego za jakość linków przychodzących. Jeżeli Twoja strona spadla w wynikach wyszukania po tej dacie to powinieneś:
Aktualizacja uderzająca w serwisy oferujące pobieranie i dzielenie się danymi które zostały nielegalnie skopiowane. Uderzyła w większość serwisów warezowych i pobraniowych oferujących nielegalne filmy, muzykę czy oprogramowanie.
Potrzebujesz dodatkowej pomocy związanej z SEO dla Twojej witryny? Skontaktuj się z nami, nasz specjalista czeka na Twoja wiadomość.